Hart- en vaatziekten… de volgende pandemie?

Hart- en vaatziekten… de volgende pandemie?

Terwijl artsen hun mondmasker checken, hun spatschort omknopen en een laatste keer hun handen desinfecteren voordat ze de COVID-afdeling op gaan, rolt de student uit bed om rechtstreeks plaats te nemen achter de laptop voor het eerste online onderwijs van die dag. Dat de zoveelste Zoom-meeting medio student de neus uit komt is één ding, het effect hiervan op de fysieke gesteldheid een ander.

Door de ingang van het online onderwijs brengen we het grootste gedeelte van onze dag tegenwoordig zittend door. Geen fietstocht meer naar de campus, geen wandeling bij het wisselen van de onderwijsruimtes, niet de dagelijkse tocht om koffie te halen, enzovoort. Het leken voorheen misschien zeer korte en niet-substantieel bijdragende momenten van lichamelijke activiteit, maar het waren toch momenten om even de bloedstroom op gang te helpen, de ‘benen te strekken’ en de rug wat te ontlasten. Het heeft allemaal plaats gemaakt voor het verlaten van de ene Zoom-meeting en het inloggen bij de ander. Ik heb al ondervonden dat het mijn concentratieboog niet ten goede doet, maar wat is het fysieke effect hiervan?

Veel zitten is het nieuwe roken..

.. heb ik wel eens gelezen. Het verhoogt de kans op hart- en vaatziekten namelijk aanzienlijk. En ook muscoskeletaal gezien eist het zijn tol. Hoe gemotiveerd we ook beginnen met onze kaarsrechte rug om 8 uur in de ochtend, 3 uur later zijn we al snel als een zoutzak ineen gezakt, met alle gevolgen van dien. Nu weten we als medisch studenten natuurlijk allemaal dat dit vele zitten niet goed is voor de gezondheid en proberen we het hopelijk ook allemaal te vermijden. Regelmatig sporten, af en toe even wandelen, de afwas doen, op en neer lopen voor een kop koffie: er zijn legio mogelijkheden om je bureaustoel even te verlaten.
 
Toch schiet het er tijdens een drukke tentamenweek al gauw bij in, dan maakt dat kwartiertje wandelen al lichtelijk plaats voor een extra keer de samenvatting door lezen, even ‘Netflixen’ of, nog minder efficiënt, gewetenloos door de sociale mediapagina’s scrollen. Zeer begrijpelijk (ik bevind me er ook schuldig aan), maar tamelijk ongezond gedrag. Zeker nu we toch al minder beweging krijgen. Dit bleek overigens ook uit de poll die door jullie werd ingevuld op de instagram stories, meer dan de helft gaf hierin aan minder beweging te krijgen dan vóór de pandemie. Terwijl we allemaal weten dat bewegen ontzettend gezond is, zowel voor lichaam als geest.

We moeten die bewegingstijd dus weer omhoog zien te krikken, maar hoe?

Mijn tip? Zoek het in de kleine dingen! Neem al lopend door je kamer je samenvatting door (of als dit maar 9 m2 betrekt: squattend o.i.d.); vermijd het gewetenloos staren naar je telefoon en ga in plaats daarvan even 10 minuten een blokje om. Mocht dit te lastig zijn: staar tijdens dat blokje om naar je telefoon (lees: wel uitkijken voor het verkeer, de IC’s zijn al vol genoeg). Misschien kun je zelfs wat lunges doen terwijl je je van de keuken naar je kamer begeeft met je ijzersterke kop koffie, maak er wat van! Ik denk dat we allemaal creatief genoeg zijn, dus laten we naast het leren zorgen voor een ander ook even denken aan onszelf. Succes!

De ultieme tip

De ultieme tip: ‘Ommetje’! Ommetje is en gratis te downloaden mobiele app, ontworpen door de Hersenstichting in samenwerking met Erik Scherder. Via deze app kun je je familie, vrienden en collega’s uitdagen voor een wandelcompetitie en zo motiveer je elkaar dus om een wandeling te maken. Heel goed voor de gezondheid èn voor het beoefenen van je rol als gezondheidsbevorderaar!

Over Mégan van de Veerdonk

Hoihoi! Ik ben Mégan, 22 jaar en tweedejaars-masterstudent A-KO. Dat wil zeggen dat ik het afgelopen jaar ben, en de komende drie jaar wordt, opgeleid tot Arts & Klinisch Onderzoeker in het prachtige Maastricht. Hier kan ik na mijn bachelor Biomedische Wetenschappen mijn mega fascinatie voor de medische wetenschap, maar ook mijn passie voor de patiëntenzorg kwijt. Ik zit hier dus wel op mijn plek. Naast actief studeren, ben ik ook actief student in een fantastisch Dames verticale binnen de roeivereniging hier in Maastricht. Ik vind een goede balans tussen studenten- en studieleven namelijk ook erg belangrijk. Dat is soms wel wat druk, maar daar houd ik wel van. Ik houd daarnaast nog genoeg tijd over voor andere belangrijke/leuke dingen, zoals commissies, werken, sporten.. en schrijven! Ik houd me o.a. graag bezig met medische ontwikkelingen, wetenschappelijk onderzoek en de mogelijkheid tot professionele ontwikkeling als student (naast je studie). Ik hoop dan ook dat het ook leuk is om dit allemaal te lezen en ik sta zeer open voor feedback, andere inzichten en nieuwe ideeën!

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.