Steviger in je schoenen staan doe je zo!

steviger in je schoenen staan doe je zo

Veel zorgprofessionals voelen zich geremd in de communicatie met hun leidinggevende. Met name als het gaat om de arbeidsomstandigheden en de samenwerking vinden ze het lastig om daarover in gesprek te gaan met hun werkgever. Wat maakt het zo moeilijk om assertief te opereren?  

Bij [email protected], werving- en selectiebureau in de eerstelijns zorg, valt het op dat veel zorgprofessionals geen nee durven te zeggen. Een van de zussen: ’Bij evaluatiegesprekken met onze kandidaten komt naar voren dat ze het soms moeilijk vinden om tijd op te eisen van hun leidinggevende voor overleg. Zorgprofessionals  vinden de communicatie met de (huis)arts vaak lastiger dan de communicatie met patiënten. Met name de wat jongere kandidaten die net beginnen, vinden het moeilijk om hun grenzen aan te geven en assertief te zijn naar de huisarts en soms ook de arts-assistenten.’  

Leidinggevenden binnen de zorg zijn hier niet altijd van op de hoogte, daarom is het goed dat zij zich hier bewust van worden. Uiteindelijk is het toch een ongelijke werkrelatie. Als mens zijn zij gelijkwaardig, maar professioneel gezien is dat niet zo. De arts is eindverantwoordelijk voor goede zorgverlening en de arts in opleiding of de assistenten hebben hun eigen rol en verantwoordelijkheden. Als zij niet goed functioneren kan hun baan op het spel staan. Dit kan leiden tot onzekerheid en frustratie. Goede communicatie is voor iedereen van belang, ook voor de patiënt.  

Moeilijke gesprekken voeren hoort er soms bij, in een werkrelatie. Het is dan belangrijk om daar feedback op te geven en er niet mee te blijven rondlopen. Assertief opereren maakt onderdeel uit van een professionele beroepshouding en valt te leren. Wil je als zorgprofessional steviger in je schoenen staan? Kijk hier voor alle tips. Wil je meer informatie over de training? Neem dan contact met ons op via [email protected] of  06-11515315. 

Over [email protected]

[email protected] is hét detacheringsbureau in de (eerstelijns) gezondheidszorg. Opgericht in 2012 door drie inspirerende zussen met een nuchtere Noord-Hollandse instelling. Wij komen uit een ondernemende familie en hebben altijd al de behoefte gehad om een eigen bedrijf op te richten. Ons doel is bereikt wanneer wij de juiste match hebben gemaakt tussen werkzoekenden en onze opdrachtgevers.

[email protected] staat voor oprechtheid en transparantie, en we steken graag de handen uit de mouwen. Zo ook in ons werk, waarbij we ieder onze eigen specialisme hebben. Anne is specialist personeelsbemiddeling, Laura is specialist arbeidsmarktcommunicatie en Marieke specialist gezondheidszorg. Wij kunnen hierdoor snel inspelen op ontwikkelingen vanuit verschillende invalshoeken.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.