Ben jij klaar voor het nieuwe collegejaar?

Het nieuwe collegejaar staat voor de deur! Na een fijne zomer(vakantie) is het weer bijna tijd om terug de studieboeken in te gaan. Wil jij dit jaar ook met een vliegende start beginnen? We got you! Deze pagina staat vol met handige tips waarmee jij 100% voorbereid je nieuwe collegejaar ingaat. Een goed begin is immers het halve werk!

Download onze gratis checklist

Speciaal voor het nieuwe jaar hebben we een checklist met vijf belangrijke to do's gemaakt. Voordat de dagelijkse hectiek begint, kun je deze checklist afgaan. Dit zal je een hoop stress besparen tijdens je drukke collegejaar!

Tips om thuis productiever te studeren

  • Douchen in de ochtend

    Douchen in de ochtend heeft veel voordelen. Je wordt echt wakker en je begint de dag met een fris gevoel. Als je elke ochtend een douche neemt, vergroot je de kans op een creatievere en energiekere dag. Je bent minder vermoeid, je humeur verbetert en je hebt meer concentratie in de ochtend. Daarnaast verbetert je stofwisseling, maar ook je immuunsysteem en bloedsomloop. Op deze manier ben je ook beschermd tegen stress, omdat je mentaal en fysiek beter voorbereid bent, waardoor je productiever en creatiever wordt. Met andere woorden; je kunt gemakkelijker omgaan met alles wat zich gedurende de dag voordoet. Ik kan met zekerheid zeggen dat dit veel beter werkt dan een sterke kop koffie!

  • Maak je bed op en zorg voor een schone werkplek

    Heb jij een werkplek met dubbele schermen, een comfortabele stoel waar je uren op kan zitten en veel licht? Goed bezig! Dit zijn allemaal details die je overdag zullen helpen bij je productiviteit. Probeer je bureau zoveel mogelijk schoon te houden en houd de materialen die je nodig hebt (laptop, koptelefoon, boeken etc.) zoveel mogelijk binnen handbereik. Dan hoef je niet teveel heen en weer te lopen tijdens je werk. Dit geeft je meer concentratie, energie en tijd.

  • Maak een realistische planning

    Een van de beste manieren om thuiswerken aan te pakken en productief te zijn, is om een planning te volgen. Zo weet je precies wat je gaat doen en voor hoeveel uur. Elke dag op hetzelfde tijdstip wakker worden, ontbijten, je werk regelen en pauzes nemen. Als je in een routine terechtkomt, wordt alles beter. Het is belangrijk elke dag een doel te bereiken. Daarom schrijf ik aan het begin van iedere dag op wat ik die dag wil doen en daarna maak ik een plan. Aan het einde van de dag check ik dan of alles is gelukt en wat er naar morgen geschoven kan worden. Zo zie je precies wat je die dag bereikt hebt.

  • Blijf in beweging

    De grootste valkuil van thuiswerken is om het fysieke en mentale welzijn te verwaarlozen. Zo luncht men het liefst voor het computerscherm en neemt men een pauze terwijl ze bezig zijn met de sociale media. Maar het is geen goed idee om de hele dag in een kamer te zitten. Je moet af en toe de omgeving veranderen en wat frisse lucht krijgen. Ga je tuin in, terras op of ga lekker wandelen. Het is niet erg om een tijdje de deur uit te gaan, dit heb je juist nodig na een lange dag achter je computer. Beweging is bevorderlijk voor lichaam en geest.

  • Beloon jezelf met een pauze na elke taak die je hebt voltooid

    Thuiswerken of studeren betekent niet dat je 24/7 online bent. Je hebt pauzes nodig. Werk niet te veel uren achter elkaar. Je geest zal snel moe worden en dan ben je niet meer productief. Ga tijdens je pauze niet achter je computer zitten en Netflix of YouTube kijken. Het is beter om uit je stoel komen en iets te koken, met iemand te praten, muziek aan te zetten of aan lichaamsbeweging doen. Dit jaar heeft de bekendePomodoro-techniekme enorm geholpen. Bij deze methode lees je 25 minuten en neem je dan een pauze van 5 minuten. Dit herhaal je nog 3 keer en daarna neem je een langere pauze bijvoorbeeld 30 minuten. Op deze manier heb je twee uur gestudeerd of gewerkt!

Compendium tijdens je studie

Ben je benieuwd hoe de boeken van Compendium Geneeskunde jou kunnen tijdens je studie? In onderstaande filmpjes vertellen studenten uit verschillende steden hoe zij Compendium Geneeskunde gebruiken!

Blogs

Boeken

Lees jij in je vrije tijd graag een boek? Er zijn talloze boeken die je helpen om effectiever te werken (en studeren). Dit zijn onze favorieten!

Grip

In dit boek deelt Rick Pastoor zijn werkmethode GRIP, waarmee je leert je hoe je rust, ruimte en richting in je werk- of studieweek krijgt.

Atomic Habits

In dit boek wordt stap voor stap beschreven hoe je slechte gewoontes afleert en goede gewoontes aanleert. Kleine veranderingen, groot resultaat!

Essentialisme

In dit boek staat beschreven hoe je hoe hoofd- en bijzaken kunt onderscheiden, waardoor je meer aandacht kunt besteden aan dingen die er echt toedoen.

Elke dag een tip op Instagram

Volg jij ons al op Instagram? We delen dagelijks een tip voor het nieuwe collegejaar in onze stories!

100% voorbereid met een totaalpakket

Compendium wijst je de weg door jouw carrière van geneeskundestudent tot specialist. Wat je nodig hebt vanaf je eerste dag als geneeskundestudent tot aan je pensioen!