Alexander Curie

In gesprek met Elise en Gabriëlle van AMSj

In gesprek met Elise en Gabriëlle van AMSj

Ik schuif aan bij Gabriëlle Pallada (vijfdejaars Geneeskundestudent UvA, MD-PhD student Neurologie Amsterdam UMC locatie AMC en AMSj Editor-in-Chief AMC) en Elise Beijer (vierdejaars Geneeskundestudent VU, MD-PhD student Traumachirurgie/Anesthesiologie/Intensive Care Amsterdam UMC en AMSj Editor-in-Chief VUmc).


Hoe is AMSj van de grond gekomen en hoe zijn jullie zelf er betrokken bij geraakt?

Het Amsterdam Medical Student journal (AMSj) bestaat sinds 2015. Het begon als initiatief van medisch studenten van de VU en de UvA om medisch studenten (meer) kennis te laten maken met wetenschappelijk onderzoek. Toentertijd kwam het uitoefenen van wetenschappelijk onderzoek niet uitgebreid aan bod in beide curricula van eerdergenoemde universiteiten. 

AMSj wordt veel gelezen, hierdoor is het AMSj niet uitsluitend op Amsterdam gericht, maar zijn samenwerkingen en auteurs uit het gehele land welkom en komen ruimschoots aan bod. Hard copies van de journals worden verspreid rondom geïnteresseerden die zich hebben ingeschreven op de AMSj website en ziekenhuizen in de omgeving Noord-Holland. Het AMSj heeft een erg diverse redactie bestaande uit verschillende student reviewers en staff reviewers en behandelt zelfs manuscripten ingestuurd vanuit het buitenland. Kortom: opgezet door studenten van de VU en de UvA, maar zeker niet alleen voor studenten uit de regio Amsterdam bedoeld.


Gabriëlle: ‘ik kwam in contact met wetenschappelijk onderzoek middels een bijbaan bij de HELIUS-studie tijdens de Bachelor. Ik heb hier als onderzoeksassistent deelnemers geïncludeerd voor de studie en deed de baseline metingen. Ik vond het doen van wetenschappelijk onderzoek zo leuk, interessant maar vooral ook relevant dat ik andere studenten wilde enthousiasmeren voor het doen van wetenschappelijk onderzoek.’ 


Elise: ‘Gedurende mijn Bachelor deed ik het Honoursprogramme waarbij ik 30 extra ECs haalde en tegelijkertijd meer leerde over de bestuurlijke en wetenschappelijke kant van de geneeskunde. Tijdens dit programma was ik bij een van de maandelijkse presentaties waarbij een inspirerende en bewonderenswaardige chirurg sprak, waar ik zo van onder de indruk was dat ik haar persoonlijk heb benaderd om te vragen of ik bij haar (afdeling) onderzoek mocht doen. Sindsdien heb ik mij veel met onderzoek beziggehouden en heb ik mogelijkheden benut om andere studenten te enthousiasmeren en hierin te betrekken, onder andere via AMSj.”


Opzet

De hoofdredactie: twee stafleden van eerdergenoemde ziekenhuizen AMC en VUmc hebben een functie als Editor-in-Chief AMC/VUmc, daarnaast zijn Gabriëlle en Elise de student Editors-in-Chief. Bovendien zijn er een student content editor, een native editor en een creative editor. 


Gabriëlle en Elise sturen de hoofdredactie en redactie bestaande uit review koppels (staff en student) vanuit allerlei specialismen aan. Naast de hoofdredactie is er een General board. Er bestaan dus twee besturen, die eigenlijk los van elkaar fungeren, maar wel goed contact onderling onderhouden. De General board voert de PR en het organisatorische deel uit. De hoofdredactie gaat over de inhoud van het journal. Er nemen >60 reviewers deel in de redactie, waarvan de ene helft bestaat uit een >dertigtal stafleden en de andere helft een >dertigtal studenten. Deze zijn opgedeeld in koppels, die een binnengekomen manuscript van peer-review voorzien of samen een eigen rubriek aanleveren. 


Eens in de drie maanden worden onze artikelen gepubliceerd (maart-juni-sept-dec). In een editie zitten zowel manuscripten, als stukken die de redactie zelf schrijft (die ondergaan ook peer-review). De manuscripten moeten aan bepaalde richtlijnen voldoen, worden gereviewed en worden gereviseerd. Denk bij revisie aan vragen als: ‘wat is er met de feedback gedaan? Klopt de inhoud? Wat willen we als chief editor er voor beslissing aan hangen? Is de kwaliteit goed genoeg?’.

Daarna controleert de native editor het wetenschappelijk Engels. Ten slotte werkt de creative editor aan de uiteindelijke layout en het design van de editie. 

Gabriëlle en Elise coördineren de redactie en bepalen dus wie uit de redactie welk stuk gaat doen: wie gaat reviewen? Wie gaat zelf stukken schrijven? Stukken van auteurs van buitenaf moeten ook worden gereviseerd. Iedere drie maanden start dit proces opnieuw.

In het AMSj zitten verschillende rubrieken. Denk bijvoorbeeld aan: ‘Spotlight’ ((MD)PhD studenten, prijzen, grote beurzen in de onderzoekswereld en publicaties) en ‘Research Abroad’ (studenten die onderzoek doen/gedaan hebben in het buitenland), Initiatives with impact (initiatieven met grote maatschappelijke impact), News, Interview, Changing Perspectives.


Toekomstdoelen

Het streven van AMSj is om een zo groot mogelijk publiek te bereiken en naamsbekendheid te genereren. Geneeskundestudenten zijn in principe de hoofd doelgroep van het AMSj, maar Elise en Gabriëlle willen verder gaan dan dat. Een streven is bijvoorbeeld om op laagdrempelige wijze meer bekendheid te verwerven bij (medisch gerelateerde) studies als Biomedische Wetenschappen, Technische Geneeskunde, Gezondheid en Leven en Tandheelkunde. 


Reacties van auteurs/reviewers:

Auteurs en reviewers benoemen het heel fijn te vinden dat ze al een keer hebben kunnen oefenen met een heel review proces, waarbij ze veel hebben geleerd van de verkregen feedback tijdens het proces. 

‘Het mooiste wat we uit het doorlopen van het reviewproces bij het AMSj hebben gehaald is dat we dit proces tot onze verbazing heel erg leuk vonden. In het begin, bij het indienen van ons manuscript, ervaarden we het als spannend, je denkt dat het heel moeilijk gaat worden en vraagt je af of het stuk goed genoeg is, maar we zijn achteraf heel trots en blij met de ervaring die we hebben opgedaan tijdens dit proces en het manuscript heeft flinke verbetering doorgemaakt alvorens het gepubliceerd is.” 


Elise/Gabriëlle: Wij zijn super dankbaar dat er zoveel enthousiaste redactieleden zijn die tijd en energie in AMSj steken, waardoor we zo hard kunnen groeien en steeds weer stappen verder maken. Alle lof naar de review-koppels en de andere editors, zonder jullie zou het kaartenhuis snel instorten’. 


Tips en spreuken voor de lezers

Gabrielle: ‘Volg je hart, doe wat je graag wil doen! Probeer onderzoek uit en kom erachter of het iets voor je is. Mocht je het niet leuk vinden dan is dat ook goed. Doe niet iets waarvan je denkt dat het van je verwacht wordt maar waar je zelf niet achter staat.

Tip voor geneeskundestudenten: wees breed geïnteresseerd en probeer een tunnelvisie tijdens je coschappen te vermijden. Ik doe zelf bijvoorbeeld een PhD bij de Neurologie, maar ik sta ook zeker open voor kennis en kunde uit andere vakgebieden en ben niet alleen gefocust op dit vakgebied. Dit maakt je later een arts met een brede basiskennis wat bij alle vakgebieden te pas kan komen.


Elise: ‘De bachelor is vergelijkbaar met een speeltuin; er is veel ruimte om te doen wat je graag wilt en nieuwsgierig naar bent, en te gaan staan waar je wilt. Ik heb tijdens mijn Bachelor veel geleerd tijdens het meelopen met enthousiaste artsen van verschillende specialismen. Verder heb ik op wetenschappelijk en bestuurlijk gebied geleerd wat mij enthousiasmeert en inspireert. In de Bachelor is veel ruimte voor (laagdrempelige) exploratie in de wetenschap. Mijn advies zou zijn: ga vooral DOEN (ook al is het misschien spannend!), stap uit je comfort zone en ontdek wat bij je past en wat niet. Onderzoek vond ik dusdanig leuk dat ik zelf een promotietraject ben gestart naast mijn coschappen. Weten waar je niet warm van wordt is minstens net zo belangrijk als weten wat je wel wilt. Vaak voel je tijdens dit soort activiteiten (meelopen, onderzoek doen, extra-curriculaire activiteiten etc.) waar je passie ligt en wat je later wilt doen. Durf als je deze passie ontdekt hebt ook te focussen en ervoor te gaan!

 

Alexander Curie