Meeloopdag met het geriatrisch expertise team
Ik ben Jennifer en ik ben laatstejaars verpleegkundige. Inmiddels heb ik bijna al mijn opdrachten en examens afgerond waardoor ik nu vooral veel vlieguren moet gaan maken om te kunnen diplomeren. Vaak hoor ik van studenten dat ze het lastig vinden om een keuze te maken binnen de zorg, want er is zoveel wat je kunt doen en worden! Nu ben ik zelf vrij nieuwsgierig en leergierig aangelegd, dus uiteraard wil ik ook graag alles doen, zien, horen en beleven in de zorg. Daarom ga ik de komende tijd mijn horizon verbreden, kennis uitbreiden en vooral ontdekken wat er allemaal mogelijk is door meeloopdagen. Graag neem ik jullie tijdens deze dagen mee om een inkijk te geven in de vele kanten van de zorg. Gaan jullie mee?
GET
Vandaag loop ik een dag mee met Cathalijne. Zij is werkzaam als geriatrisch verpleegkundige en casemanager dementie binnen het geriatrisch expertise team, afgekort het GET. Dit team biedt ondersteuning en begeleiding bij dementie, tijdens het hele proces, voor zowel cliënten als naasten. In de praktijk betekent dit dat er contact is met huisartsen in de regio over kwetsbare en/of dementerende thuiswonende ouderen in hun praktijk. Er worden huisbezoeken gebracht aan cliënten waarbij de geriatrisch verpleegkundige al betrokken is, om te monitoren en ondersteunen. De ene cliënt heeft behoefte aan een luisterend oor, naasten hebben behoefte aan omgangsadviezen of het coördineren van de benodigde zorg.
Eerste huisbezoek
We starten de dag op kantoor en vanuit daar gaan we op ons eerste huisbezoek. We gaan naar een 89-jarige dame die nog zelfstandig woont. Mevrouw woont in een mooi en groot huis met een prachtige tuin, waar ze ook heel trots over vertelt. Bij mevrouw is de diagnose dementie al gesteld en het doel van dit huisbezoek is vooral om te kijken hoe het nu met mevrouw gaat. Ze staat al op een wachtlijst voor een plek in een woonzorgcentrum, maar geeft aan zolang het nog gaat het liefste op dit prachtige plekje te blijven, wat ik helemaal begrijp! Cathalijne kent mevrouw al een tijdje en begint een gezellig gesprek. Dit heeft uiteraard ook als doel om de cognitie van mevrouw te peilen. Cathalijne kent haar cliënt al een tijdje en herkent direct achteruitgang. Mevrouw biedt hier vandaag voor het eerst geen kopje koffie aan. Wanneer Cathalijne vraagt om een bakje koffie geeft mevrouw aan deze te gaan zetten, maar dan vergeet ze ook weer dat ze koffie zou gaan zetten en komt vanuit de keuken weer gezellig bij ons aan tafel zitten. Wat mij vooral opvalt in het gesprek is hoe mevrouw haar cognitieve hiaten probeert te verbergen en weg te lachen. Soms door hier een grapje van te maken, juist de schuld bij de ander te leggen of door over een ander onderwerp te beginnen.
Tweede huisbezoek
Het tweede huisbezoek dat in de middag gepland staat is een screening. Deze mevrouw woont al op een appartement met zorg, maar er wordt achteruitgang in de cognitie gesignaleerd en daarom is het GET ingeschakeld. We bespreken met mevrouw en haar familie hoe het momenteel gaat en wat er allemaal wel en niet lukt. Mevrouw is erg intelligent en lijkt, ook hier, haar achteruitgang goed te kunnen verbloemen. Omdat familie er ook bij is, krijgen we veel extra informatie. Als laatste neemt mijn collega ook een MMSE af bij mevrouw. Dit is een meetinstrument om de cognitie bij ouderen te bepalen en geeft duidelijk beeld van de cognitie van de cliënt.
Cathalijne vertelde mij na het gesprek toch een dementie te vermoeden, waarbij de achteruitgang al langere tijd speelt. Als vervolgstap gaat zij de specialist ouderengeneeskunde inschakelen om de screening af te maken, een mogelijke diagnose te stellen waarna een passende indicatie voor mevrouw aangevraagd kan worden. En zo kan mevrouw uiteindelijk naar een passende woonzorglocatie.
Derde huisbezoek
De laatste cliënt die we bezoeken is al heel lang bekend met dementie. Haar partner heeft altijd gezegd dat hij voor haar wil blijven zorgen en daarom woont mevrouw nog thuis. Ik word meteen warm onthaald en voorzien van koffie met een koekje. Direct valt mij ook op hoe fijn de partner het vindt dat mevrouw nog thuis kan blijven. In het gesprek merk ik dat mevrouw al erg ver in haar dementie zit. Ze valt veel in herhaling qua vragen en verhaal, maar kan op veel vragen ook geen antwoord geven. Mevrouw gaat meerdere malen per week naar de dagbesteding en in dit gesprek gaan we de uitbreiding hiervan bespreken. Dit is eigenlijk heel snel geregeld, mevrouw heeft het erg naar haar zijn op de dagbesteding, voor partner is het extra ontlasting in de zorg en er is plek. Geregeld!
Waardevol!
Vanuit mijn werk op de EHKO wist ik natuurlijk al dat er veel kwetsbare ouderen zijn die nog thuis wonen, maar toch valt het mij weer op in welke cognitieve staat sommige cliënten nog thuis wonen. En ik begrijp heel goed dat het thuis het aller aller fijnst is en dat de wachtlijsten lang zijn (hier heb ik elke dag mee te maken). Daarom vind ik het ook heel goed dat het GET zo betrokken is bij deze cliënten en dat zij actie kunnen ondernemen waar nodig en op behoefte van de cliënt. Zelf krijg ik ook regelmatig cliënten op de afdeling die vanuit een crisissituatie worden opgenomen omdat het thuis plots niet meer lukt. En nu ik weet dat het GET zo betrokken is zal ik ze zeker ook op onze afdeling vaker inschakelen en/of betrekken. Mijn tip: kijk wat voor expertise er allemaal beschikbaar is binnen jouw organisatie en doe er je voordeel mee op de afdeling!