Daniëlle Wolf en Marloes Prekop

6 voedingstips voor tijdens je nachtdienst

6 voedingstips voor tijdens je nachtdienst

Nachtdiensten horen er nou eenmaal bij in de zorg. Sommigen vinden het fijn om nachtdiensten te werken, anderen denken er liever niet aan. Dit misschien wel omdat je misselijk kan zijn, een opgeblazen gevoel kan hebben, hoofdpijn kan hebben of je je futloos kan voelen. Dit heeft er onder andere mee te maken omdat je heel je eetritme omgooit. Hoe zorg je nou dat je niet misselijk wordt en wat kun je het beste eten 's nachts? Wij zochten het voor je uit!

Tip 1: eet drie maaltijden

Probeer drie maaltijden (wat je nu als het goed is ook doet, ontbijt, lunch en diner) aan te houden. Begin met het diner, dit om de normale tijd als je gewend bent (rond 18:00), eet een maaltijd begin van je dienst (rond 01:00) en eet een maaltijd rond het einde van je dienst (rond 06:00). Sla de laatste maaltijd die je eet rond het einde van je dienst niet over! Mocht je hier door de drukte niet aan toe zijn gekomen, eet dan thuis voordat je gaat slapen nog iets. Anders is er een kans dat je, als je overdag probeert te slapen, wakker wordt van de honger.

Tip 2: eet veel eiwitten

Zorg voor eiwitrijke maaltijden. Eiwit zorg (o.a.) voor energie en alertheid.

Tip 3: let op met cafeïne

Drink de laatste 3 uur van je nachtdienst géén koffie. Cafeïne kan er namelijk weer voor zorgen dat je niet goed in slaap kan komen na je nachtdienst.

Tip 4: neem gezonde snacks mee

Veel mensen die in de nacht werken, krijgen 's nachts zin om te snacken. Wat je bijvoorbeeld dan het beste kunt eten is een mueslireep of ongezouten noten, fruit, worteltjes, komkommer of bijvoorbeeld roggebrood met kaas.

Tip 5: vermijd gasvormende voedingsmiddelen

Als je veel last hebt van een opgeblazen buik kun je proberen het gebruik van gasvormende voedingsmiddelen te verminderen. Dit zijn onder andere: vezelpreparaten, peulvruchten, prei, koolsoorten, ui, paprika, knoflook en koffie.

Tip 6: stay hydrated!

Drink voldoende water. Een te lage vochtinname kan ook zorgen voor buikklachten. Het is daarom belangrijk om voldoende water te drinken. Laat koffie daarom ook staan, dit kan zorgen voor uitdroging.

Ben je toe aan wat ontspanning na je nachtdienst? Lees hier 10 film-, serie- en boekentips voor zorgprofessionals!

Daniëlle Wolf en Marloes Prekop