Alexander Currie en Jenna Claessen

Challenge your growth!

Challenge your growth!
In gesprek met Anne de Pagter

Na het afronden van de bachelor staat jou als geneeskundestudent nog een drie jaar durende master te wachten. Als coassistent ga je van afdeling naar afdeling en ontdek je hopelijk welk vak het beste bij je past. Je leert tijdens deze zes jaar ontzettend veel: niet alleen op gebied van medische kennis, maar ook qua ervaring met patiëntenzorg. Na die zes jaar is het moment eindelijk aangebroken: je bent klaar met je coschappen en je kunt jezelf basisarts noemen. Wie denkt dat het dan eenmaal gedaan is met keuzes maken komt bedrogen uit. Welke richting je op wilt gaan na je opleiding, kan zorgen voor een vroegtijdige ‘midlifecrisis’. Het is niet ongebruikelijk dat er dan allerlei verschillende vragen door je hoofd spelen, zoals ‘Wat voor arts wil ik worden?’ of ‘Wat past bij mij?’  Ook krijg je te maken met verantwoordelijkheden en sta je er soms voor je gevoel alleen voor.

Coaching verbetert persoonlijke en professionele ontwikkeling

Tijdens de studie Geneeskunde, maar ook als medisch professional kan het moeilijk zijn ruimte te vinden voor reflectie. Niet alleen wij ervaren dit, zo ook dr. Anne de Pagter, kinderhematoloog in het Erasmus MC en LUMC. Ze kampte zelf eveneens met bovenstaande vragen en heeft voor zichzelf veel uit coaching trajecten gehaald. Naar aanleiding daarvan is ze van mening dat coaching de persoonlijke en professionele ontwikkeling verbetert. Daarom ontwikkelde ze samen met prof. dr. Matthijs de Hoog, hoogleraar medische vervolgopleidingen en hoofd IC Kinderen in het Erasmus MC, het ‘Challenge & Support-programma’ voor medische professionals in alle ziekenhuizen in Nederland en ‘MATCH’ voor coassistenten in het Erasmus MC.

Uit het wetenschappelijk onderzoek gekoppeld aan het Challenge & Support-programma, uitgevoerd door de Universiteit van Amsterdam, is gebleken dat ontwikkelingsgerichte coaching de persoonlijke hulpbronnen van artsen, zoals veerkracht en zelfcompassie, versterkt. Die hulpbronnen vormen een buffer tegen een hoge werkdruk.

Wat past wél bij mij?

Anne de Pagter kwam zelf in aanraking met een coachtraject toen iemand haar dit voorstelde tijdens haar werk als jonge arts. In de eerste instantie dacht ze dat coaching alleen voor mensen met een probleem was, zoals je destijds eigenlijk ook pas bij een studieadviseur of psycholoog terecht kon, als je een probleem had. Als ze er nu op terugkijkt is coaching het grootste geschenk geweest uit haar carrière. Ze realiseerde zich dat coaching juist ook behulpzaam kan zijn bij levenslang leren en ontwikkelen. Dus ook of zelfs juist als het wel goed gaat, net als bij topsport.

Dankzij coaching kwam Anne tot inzicht dat deze route niet bij haar paste. Deze realisatie was voor haar best wel pijnlijk om te bedenken, maar tegelijkertijd ook nuttig. Ze is toen naar andere specialisatierichtingen gaan kijken en zo heeft ze de richting gevonden die wél bij haar past: de kinderhematologie. Het vinden van de route en baan die wél past, is iets wat ze ieder persoon gunt.

Arts worden en zijn is net topsport

Ze geeft aan dat het beroep arts lijkt op het beoefenen van topsport: je wilt als arts de beste zorg kunnen geven op ieder mogelijk moment. Je bereikt dit echter niet zomaar in je eentje, je hebt hiervoor ook begeleiding nodig. Vergelijk het bijvoorbeeld met de aanvoerder van het Nederlands Hockeyteam. Deze kan natuurlijk goed hockeyen: de technische skills zijn er. Maar diezelfde aanvoerder heeft een coach nodig om net even die extra stap te zetten. Dit kun je ook vertalen naar de medische wereld: artsen zijn al experts, maar een coach kan helpen om je verder te ontwikkelen. De keuzes, die bij de studie om de hoek komen kijken zijn behoorlijk lastig, en studenten ervaren een hoge keuzedruk. Hierbij is ook optimale ondersteuning van belang.

De boeken van compendium geneeskunde ondersteunen bij het optimaliseren van je medische kennis. We gunnen iedereen ook een optimale persoonlijke ontwikkeling. Het optimale uit jezelf halen, is gericht op jou als persoon; wat vind jij belangrijk en leuk, en hoe benut je dit optimaal? Er zou meer aandacht moeten komen voor persoonlijke reflectie en ontwikkeling tijdens en na de opleiding geneeskunde. Zou niet iedere geneeskunde student en arts een coach moeten hebben om je op persoonlijk vlak verder te ontwikkelen? De geneeskunde is namelijk net topsport.

Wil jij meer lezen over waarom wij het onderwerp persoonlijke ontwikkeling belangrijk vinden, klik dan hier.

Wat is het Challenge & Support-programma?

Het Challenge&Support-programma biedt individuele ontwikkelingsgerichte coaching voor medisch professionals in Nederland ter ondersteuning van optimale persoonlijke professionele ontwikkeling. Wetenschappelijk onderzoek is een belangrijk onderdeel van het programma.

Meer informatie: http://www.challengesupport.nu

Wat is MATCH?

Het MATCH-programma is gebaseerd op het Challenge & Support programma en wordt aangeboden aan beginnende coassistenten in het Erasmus MC in Rotterdam. Via dit programma kunnen coassistenten sparren met een coach over hun professionele en persoonlijke groei. Wetenschappelijk onderzoek is ook hier een belangrijk onderdeel van het programma.

Meer informatie: www.matchyourfuture.nl

Alexander Currie en Jenna Claessen Over Alexander Currie en Jenna Claessen
Alexander Currie is 25 lentes jong en op het moment van schrijven van deze blog vers van de pers als co-assistent in het pittoreske Nijmegen. De tijd vliegt voorbij, want hoewel hij inmiddels al iets langer dan een jaar zijn hersenspinsels op de Compendium Geneeskunde website mag zetten, voelt hij het alsof hij er net pas bij is. Buiten deze twee bezigheden om is hij wel eens met een fotocamera in zijn hand te spotten, dan wel (tot ietwat ergernis van huisgenoten en buren) achter een piano of gitaar te horen.

Jenna Claessen is geneeskundestudent aan de universiteit te Maastricht. Ze is in oktober 2019 gestart met haar coschappen. Naast haar studie werkt ze als auteur van samenvatting bij Slimacademy en houdt ze ervan om creatief bezig te zijn met het maken van illustraties. Ze vindt het heel tof dat je haar artikel hebt gelezen. Ze is ontzettend enthousiast en wil jullie een kijkje geven in alle topics die bij het vak geneeskunde komen kijken. In de afgelopen tijd bij Compendium Geneeskunde heeft ze veel geschreven over de mentale gezondheid van geneeskunde studenten.